mandag den 30. august 2010

Morgenboller



Herhjemme er jeg leverandør af boller til morgenbordet. Jeg bager hver anden morgen og nyder duften af hjemmebag og kaffe mens jeg vækker familien.

Jeg forsøger mig frem. Enten helt bevidst med nøje indkøbte melsorter og kerner, eller jeg ser hvad vi har i huset af mel mm. Hver anden aften inden jeg går i seng laver jeg dejen. Den står i køleskabet og hviler natten over. Næste morgen tænder jeg ovnen og går i bad. Frisk fra badet lægger jeg dejen op på en bageplade med en ske og 10-15 min efter er der friske boller.

Jeg har ikke en helt nøjagtig opskrift men det er ca en halv liter lunken vand, 10 g gær (jeg bruger den økologiske), salt, mel, gryn, kerner til dejen er lidt fastere end grød. En gang imellem kommer der også olie og honning i.

I morges brugte jeg en mel fra Urtekram, som jeg ikke har prøvet før, en fuldkornsemmer og speltmel. Den viste sig at have virkelig god bageevne. Bollerne smager fantastisk, så det kan jeg kun anbefale. Jeg kom også lidt hvedeklid og Husk i. Det lyder kedeligt og sundt men smagen er virkelig god!!



2 kommentarer:

  1. Wouw ... hvor fantastisk med frisk bagte boller hver anden dag. Hatten af for det:)

    SvarSlet
  2. Tak for det Hanne;-) Jeg tror ikke jeg har brugt mere end 5-8 min alt i alt, så det er ikke så overskudsagtigt som mange gør det til:-)

    SvarSlet